Thursday, July 24, 2008

Suatu Renungan, Pemimpin Atau Rakyat?

** MENJADI RAKYAT YANG BAIK YANG SESUAI DENGAN PETUNJUK RASULULLAH SHALLALLAAHU 'ALAIHI WASALLAM

Kita selalu mahukan pemerintah dan barisan pemimpin yang baik sebagaimana hebatnya pentadbiran Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali radhiyallahu ‘anhum.

Tetapi kita selalu lupa, kenapa tidak terlebih dahulu KITA menjadi sebaik sebagaimana para RAKYAT di zaman Abu Bakar, Umar, Usman, dan Ali radhiyallahu ‘anhum.

Kita selalu mengharapkan yang terbaik itu dari orang lain untuk kita. Tetapi kita sendiri melupakan kebaikan dari diri sendiri kepada orang lain bahkan kepada diri sendiri. Kita juga melupakan sunnah-sunnah yang dipengangi oleh para sahabat di zaman khulafa’ur rashidin, tetapi dalam masa yang sama kita sibuk memperkatakan bahawa orang lain tidak menegakkan sunnah dan tidak kembali kepada al-Qur’an.

Begitu jugalah dengan para pemimpin, sebelum mahu rakyat menjadi baik. Wajarlah bertindak untuk membimbingi dan menaungi masyarakat dengan baik.

Apa yang mahu saya simpulkan, setiap individu memiliki tanggungjawabnya sendri terhadap diri, keluarga, masyarakat, dan Tuhannya. Jika setiap insan boleh memahami tanggungjawabnya masing-masing berdasarkan manual yang Tuhan berikan, insyaAllah, segalanya mampu berjalan lancar dan harmoni walaupun siatuasi cabarannya begitu hebat seakan-akan seperti di zaman para nabi.

Dari 'Auf bin Malik, katanya: “Saya mendengar Rasulullah SHALLALLAAHU 'ALAIHI WASALLAM bersabda:

“Pemimpin-pemimpin pilihan di antara engkau semua ialah orang-orang yang engkau semua mencintai mereka dan mereka pun mencintaimu semua, juga yang engkau semua mendoakan kebaikan untuk mereka dan mereka pun mendoakan kebaikan untukku semua.

Adapun pemimpin-pemimpin yang jahat di antara engkau semua ialah orang-orang yang engkau semua membenci mereka dan mereka pun membenci padamu semua, juga yang engkau semua melaknat mereka dan mereka pun melaknat padamu semua.” 'Auf berkata: “Kita para sahabat lalu berkata: “Ya Rasulullah,apakah kita tidak boleh menentang kepada pemimpin-pemimpin yang sedemikian itu? Beliau s.a.w. bersabda: “Jangan menentang mereka, selama mereka masih tetap mendirikan solat di kalanganmu semua.”

(Hadis Riwayat Muslim)

***
( Credit to : Brother Nawawi at http://an-nawawi.blogspot.com )

No comments:

Geoglobe

Geocounter

About Me

My photo
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إنما العلم بالتعلم ( حديث حسن، انظر : صحيح الجميع ، للأ لبانى ) " Sesungguhnya 'ilmu itu,-hanya bisa diperoleh- dengan BELAJAR "